Ladda elbilen

Att ladda elbilen är inte alltid så enkelt som att plugga in en kontakt i väggen. Det kan vara skrämmande vid första anblicken med alla olika standarder och kontakter. Vi försöker här reda ut begreppen som kan vara bra att känna till när du ska ladda din elbil.

Kontakter & Laddare

Dessa två begrepp leder till mycket förvirring. Vad är en kontakt och vad är en laddare?

Kontakter

Några olika standarder för kontakter till elbilar är: Typ 1, Typ 2, CHAdeMO, CCS och Tesla. Ibland kommer du se benämningen, Schuko, och detta är ett annat namn för dom kontakterna du har hemma. Ett vanligt vägguttag alltså. Det sitter dock aldrig ett Schuko-uttag i en elbil. Olika tillverkare använder olika kontakter och dom har alla olika begränsningar i hur mycket effekt som kan levereras.

Typ2-kontakt
Den kontakt EU valt som standard, Typ2.

Laddare

Laddarens uppgift är att förse batteriet med likström (DC). I vanliga vägguttag har man dock växelström (AC). Det som händer när du kopplar din laddkabel från ett vägguttag till din elbil, är att bilens inbyggda laddare omvandlar växelström till likström. Den inbyggda laddaren har oftast låg effekt och det tar därför lång tid att ladda bilen. När du däremot laddar vid en snabbladdare så kommer den att leverera likström direkt och kan därmed låta bli att använda bilens ombordladdare.

Destinationsladdning

Elbilar laddas oftast vid hemmet eller på en arbetsplats. Detta kallas destinationsladdning. Det kan röra sig om tex elstolpar som ofta används för motorvärmare, ett vägguttag eller en laddbox speciellt framtagen för att ladda elbilar.

Vanligt vägguttag (Schuko)

Det brukar följa med en kabel när du köper din elbil som gör att du kan ladda i ett vanligt uttag. Med 10 ampere och 230 volt tar det lite tid, men laddningen sker oftast över natten när du ändå ligger och sover.

Effekt
2,3kW med 10A
Används exempelvis av
Stöds av alla tillverkare

Laddbox (Typ 1 eller Typ 2)

Man kan installera en laddbox hemma för runt 10 000kr vilket gör att du kan få lite snabbare och säkrare laddning av elbilen. Det är dock viktigt att notera att laddboxen levererar växelström (AC) vilket gör att det är bilens inbyggda laddare som begränsar med vilken effekt man kan ladda. Om du exempelvis köper en laddbox som klarar 22kW medan din ombordladdare klarar 3,7kW kommer du endast att kunna ladda med 3,7kW.

Effekt
Från 2,3kW upp till 22kW
Typ1-kontakt används exempelvis av
Nissan, Toyota och Mitsubishi
Typ2-kontakt används exempelvis av
Volvo, Volkswagen, Audi, BMW

Snabbladdare

Snabbladdare är det du ersätter dagens bensinmackar med i stor utsträckning. Du är på en långresa och svänger av motorvägen. Parkerar bilen vid en snabbladdare och går sen exempelvis och äter mat vid en anslutande restaurang. När du ätit klart är bilen laddad och du kan fortsätta resan. Det tar ofta runt 30-40 minuter att nå en laddning av 80%.

Tesla Supercharger

Tesla har byggt upp ett stort nätverk av snabbladdare runt om i världen som fungerar för deras egna bilar. Bortsett från ett par versioner av Model S är det dessutom gratis att ladda. Inga andra bilar kan ladda vid dessa platser.

Dessutom bygger man upp ett nätverk av destinationsladdare i samarbete med exempelvis hotell, restauranger och butiker. Ställen där Tesla-förare förväntas stanna lite längre. Maxeffekten blir 22kW.

Tesla Supercharger
Tesla bygger upp dessa snabbladdare över hela världen.
Effekt
120kW
Används exempelvis av
Endast Tesla

CCS (Combined Charging System)

Standard framtagen i Tyskland för snabbladdning. 2016 träder ett nytt EU-direktiv i kraft som säger att CCS-kontakten ska användas för laddning med likström (DC) och Typ2-kontakt ska användas för växelström (AC).

Effekt
50kW
Används exempelvis av
Audi, BMW, Daimler, Ford, GM, Volkswagen och Porsche.

CHAdeMO

Japansk standard för snabbladdning. Konkurrent till CCS men i själva verket har de flesta snabbladdarna i Sverige både CCS & CHAdeMO-kontakter. Däremot kan bara en av dom användas åt gången.

Effekt
50kW
Används exempelvis av
Nissan, Mitsubishi och Subaru.